Saturday, December 26, 2009

SELAMAT TAHUN BARU 2010

SALAM....

SELAMAT TAHUN BARU 2010..
KEPADA SEMUA WARGA BLOGGER...& RAKYAT MALAYSIA...

Semoga ceria selalu di tahun baru..misss u all...

Friday, June 26, 2009

kerinduan...

salam...

salam kerinduan ngn semua blogger...

lamak ku menyepikan diri..

rindu ngn semua urang...

sepanjang ku bertapa banyk kenangn pahit manis ku hadapai..

buat kerol antasaha...salam kerinduan ngn ktk..

semoga berjumpa lagi...bye,...

Thursday, June 4, 2009


Marc Anthony - My Baby You




As I look into your eyes
I see all the reasons why
My life’s worth a thousand skies
You’re the simplest love I’ve known
And the purest one I’ll own
Know you’ll never be alone


My baby you
Are the reason I could fly
And cause of you
I don’t have to wonder why
Baby you
There’s no more just getting by
You’re the reason I feel so alive
Though these words I sing are true
They still fail to capture you
As mere words can only do
How do I explain that smile
And how it turns my world around
Keeping my feet on the ground


I will soothe you if you fall
I’l be right there if you call
You’re my greatest love of all

Wednesday, May 20, 2009

Untuk Semua KAWAN2 BLOG..

Friends Myspace Comments
MyNiceSpace.com

TENSION......

Girls Myspace Comments



MyNiceSpace.com



ku TENSION................





sapa2 yang tengah sakit Tension mcm aku..teddy tuk peneman ktk urg..

p ku masih wak tension......

Monday, May 18, 2009

WANITA

Keinginan pada perempuan

umpama keinginan pada barang

sebelum dapat

rasa paling dicintai

bila dapat

yang lain pula kita minat...

Umpama juga bunga

yang hilang

wangi nya..


Selalunya perempuan diukur

pada rupanya

lelaki dinilai kewibawaannya...


Lelaki cepat dewasa

bila beristeri

bertambah cepat kalu isterinya tua

lagi cepat

bila isterinya seorang yang bijaksana..


Kaum wanita

usah bangga

dengan kecantikan

kerana ia hanya dicintai

oleh nafsu

tidak oleh akal dan hati...


Orang yang cepat kahwin

cepat pula dewasa

tapi bila masing2 buat perangai

cepatlah tua...


Nafsu menyatakan

perempuan cantik

atas dasar rupanya


Akal menyatakan

perempuan cantik

atas dasar ilmunya

dan kepandaiannya


Dan hati menyatakan

perempuan cantik

atas dasar

akhlaknya....






Thursday, May 14, 2009

SELAMAT HARI GURU




SELAMAT HARI GURU kpd semua kawan2 yang menjadi pendidik...

Oh Guru...
kau umpama lilin..
menerangi orang lain..
diri sendiri yang terbakar..
tak siapa yang sedar..
jasamu amat besar..
mendidik anak bangsa..
terima kasih GURU..

Thursday, May 7, 2009

SELAMAT HARI IBU


Sekom...

SELAMAT HARI IBU...buat ibuku...

Pengorbananmu amat ku hargai...doa dan restumu ku harapkan..

Kepada semua ibu2 dan bakal ibu...

SELAMAT HARI IBU...
Tertanam naluri keibuan amat mendalam
Di jiwa insan yang mendambakan kebahagiaan
Oh... ibu
Di bahumu tergalas beban
Perjalananmu penuh rintangan
Kau titipkan kasih sayang
Sejujur pengorbanan
Tak ku nafikan
Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan
Kau insan penyayang
Betapa ku merindu
Lembutnya belaian ibu
Membuatku terlena
Di wajah terlukis tenang
Debar di dada kau rahsiakan
Ku pastikan dikau aman
Dikurnia sejahtera
Tak ku lupakan
Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan
Tiada aku tanpa ibu
Hanya (kau) satu didunia
Bertakhta dikau dijiwaku
Kau lah ibu yang tercinta
Kau insan pengasih
Betapa aku mengharap
Hadirnya restumu ibu
Membawaku ke syurga
Bersemi belaian kasih sayang nan berpanjangan
Darimu insan yang mendoakan kebahagiaan anak-anakmu
Oh... Ibu...

Tuesday, May 5, 2009

Ketulusan Hati


Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialong mereka...


Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?


Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu
abang memang cintakan Sayang.


Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang
boleh katakan abang sayang dan cintakan saya
sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.


Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh
buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!


Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan
kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang
mempunyai suami dan teman lelaki yang tahu
menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi
dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan
sebabnya.


Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata:


"Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!"
Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.
Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital.


Surat tersebut berbunyi begini:
Sayang, jika disebabkan suaramu, aku menyintaimy... sekarang bolehkah engkau bersuara?



Tidak! Oleh itu aku tidak boleh
mencintai mu.


Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu...sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.


Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.


Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu.... sekarang bolehkah engkau melangkah?
Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika cinta memerlukan
sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab?


Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu... ia boleh dirasai dalam hati."

Monday, May 4, 2009

So Cute..:)


Sekom...


lamak ku myepikan dirik...nak padah sibuk xwak..ku pun xtauk...sedih ati ku..

mggu tuk tek ku plang kampung...cuti 3 ari nak..kebetulan wak ku baruk dapat anak buah baru..

kiut x?.. comel kan...hilang kit kesedihan ku naga muka nya yg kiut..(mak long nya pun pa kurang kiut...hahahhahah)..nama nya ku ingt2 lupak..mun xsalah ku ASFAZANA SAZA kah..lebih kurang lah..ku tunggah nya Zana jak lah...hehehehe...nama bebelit2 ... taga cam nama ku pendek jak...senang g nak nyebut n ingat..:)...

rasa ku nak gigit2 pipi mbiak yo ko...:)..p anak urag...hahahaha...


comel x anak bauh ku....:)

Thursday, April 23, 2009

Rama-rama Dan Wanita...



Lihatlah rama-rama, ia cantik. Apabila pandangan kita dihiasi rama-rama, kita menjadi suka dan ceria. Hampir semua orang akan tersenyum melihat rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Seindah mana pun bunga tanpa rama-rama mahu hinggap di situ, tentu ada sesuatu yang tidak kena.



Cubalah tangkap dan pegang rama-rama itu dengan sayapnya. Lihat apa yang melekat di jari anda,warna dan corak rama-rama itu telah berpindah ke jari-jari anda. Kemudian lepaskan kembali, ia terbang tapi lebih terbuai oleh angin. Siapa pun yang akan menangkapnya kembali tidak tertarik padanya lagi. Harganya telah tiada untuk dikagumi, disimpan mahukan diawetkan.
Rama-rama ibarat wanita. Ia indah untuk dipegang tetapi nilainya cepat turun setiap kali ada tangan- tangan yang tidak wajar hinggap pada tubuhnya. Memang fizikalnya tiada apa-apa yang kurang, tapi harga diri dan maruah telah mula tercemar. Begitulah wanita. Ia bagaikan rama-rama yang terbang membawa corak-corak indah, apabila corak-corak itu telah pudar ia tidak dipedulikan lagi. Harga rama-rama terletak pada warna dan coraknya; harga wanita terletak pada apakah tubuhnya masih tulen tatkala dia didampingi oleh suaminya.
Rama-rama terpaksa berjuang untuk memulakan hidupnya. Dia terpaksa membebaskan diri daripada kepompong. Bukan mudah untuk keluar daripada kepompong yang mengikat itu. Sedangkan sepanjang berada di dalam kepompong tiada siapa pedulikannya, malah tatkala bergelar ulat ia lebih dibenci.
Sulitnya untuk akhirnya bergelar rama-rama. Terpaksa melalui kitaran dan evolusi bentuk. Daripada sesuatu yang menjijikan akhirnya bertukar menjadi sesuatu yang amat menyenangkan. Rama-rama adalah contoh terbaik wanita untuk sedar betapa bernilainya kehidupan mereka. Sewaktu anda dipuja, usah terlalu mabuk sebaliknya kenang-kenang kehidupan serba susah sebelum itu. Sewaktu anda digoda, dihambat dan dirayu usah terlalu mudah menyerah sebab ingatlah mereka yang bersusah payah memastikan anda dapat bangkit sebagai manusia sempurna hari ini. Anda tidak muncul sendiri, sebaliknya anda adalah lambang pengorbanan ibu bapa.
Usah jadi rama-rama yang di dalam bingkai gambar, indah dipandang tetapi diri sendiri menanggung beban. Hiduplah dengan bebas dan terjemahkan kebebasan itu kepada nilai-nilai murni yang perlu dipertahankan. Hak anda ialah memelihara kehormatan. Selama mana anda memelihara kehormatan dan maruah diri anda berada pada terbaik, sebaik sahaja anda tidak peduli kepada siapa maruah itu hendak diberikan, anda sudah kehilangan masa depan. postman-butterfly Kalaulah rama-rama tahu dia cantik dan sentiasa memukau penglihatan manusia, dia tentu tidak mudah-mudah terbang ke sana sini. Sebab setiap kali ia mengibarkan sayapnya, ia sentiasa terdedah pada bahaya. Namun rama-rama tidak pernah tahu dia itu indah dan sentiasa menjadi sasaran manusia. Jika anda tidak pernah tahu kewanitaan anda itu adalah sasaran terpenting sang penceroboh, anda ibarat rama-rama yang tidak sedar diintai bahaya.
Mahalkan harga diri anda. Semakin sukar anda dimiliki semakin mahal nilai anda di sisi lelaki. Lelaki perosak hanya inginkan kuasa memiliki tetapi tidak mahu setia apalagi memelihara dan melindungi anda. Usah terperangkap ke dalam tangan yang hanya akan meleraikan warna-warna anda. Setelah warna- warna itu hilang anda dibiarkan. Jadilah wanita angun yang punya nilai dan maruah diri, anda akan lebih dihormati. Nilai anda bukan terletak pada berapa ramai lelaki yang ingin memiliki anda tetapi berapa ramai yang benar-benar sanggup menyintai anda. Cinta itu terjemahan pada kasih sayang dan belaian sayang penuh ikhlas. Selama mana anda belum menemuinya anggaplah diri anda masih berhak terbang bebas bagaikan sang rama-rama.
Jadilah rama-rama yang mengindahkan alam, jadilah wanita yang membanggakan semua orang.

Wednesday, April 22, 2009

Nak Jawab Tag Khairul Antasha Lok...


1. APAKAH NAMA BLOG ANDA DAN KENAPA ANDA MEMILIH NAMA ITU?

aR_Long...kerana aku anak yg sulung..dah adik2 ku nunggah ku kak Long..


2. APAKAH LINK BLOG ANDA SEKARANG DAN BAGAIMANA BOLEH TIMBUL IDEA UNTUK MENAMAKANNYA SEPERTI ITU?

-http://eimasyafienaz.blogspot.com...kenak ku mkai nama tuk..ha tuk ku madah..eima tuk nama ku pun...syafienaz tuk ku pun xtauk..nama yg saja ku tambah2 jak..hehhehe


3. APAKAH ‘METHOD’ PENULISAN DALAM BLOG ANDA?

apa2 jak...asal member suka baca...:)..p ekot angin ku wak..


4. PERNAH TERASA NAK HAPUSKAN BLOG ANDA? SEBABNYA?

xterpikir pun...entahlah..


5. APAKAH PENDAPAT ANDA MENGENAI BLOG KEPADA PEMILIK BLOG YANG TAG ANDA INI?

seorang yang baik..:)banyk ber rahsia...:)


6. SENARAIKAN 5 ORANG YANG AKAN ANDA TAG:

1. white tulip

2. razak

3. su ijam

4. khairul onggon

5.+shazsha90+

Sunday, April 19, 2009

Bila Waktu Telah Berakhir



http://www.youtube.com/watch?v=Row45JVFKsA









bagaimana kau merasa bangga


akan dunia yg sementara


bagaimanakah bila semua hilang dan pergi


meninggalkan dirimu





bagaimanakah bila saatnya


waktu terhenti tak kau sadari


masikah ada jalan bagimu untuk kembali


mengulangkan masa lalu





dunia dipenuhi dengan hiasan


semua dan segala yg ada akan


kembali padaNya





bila waktu tlah memanggil


teman sejati hanyalah amal


bila waktu telah terhenti


teman sejati tingallah sepi




Thursday, April 16, 2009

Tauladan...

Cerita 1
Lebih kurang pukul 1.00 pagi pada malam minggu,ada la sorang mat rempit ni sedang menguji motor 125Z nya. Bunyi motornya punya la bising...
Dengan gaya ala-ala Wazi Hamid. Ketika sedang menguji kelajuan motornya, tiba-tiba ada seorang nenek yg tua sedang melintas jalan. Kerana terkejut, dia terus membrek motornya mendadak...
Nenek itu selamat, tidak dilanggar. Mat rempit sudah tidak dapat menahan kemarahannya, terus dimakinya nenek tersebut.
"Dasar nenek tua bangka, tak sekolah ke?, lintas jalan tidak tengok kiri dan kanan. Kalau kena langgar, macam mana?.sudah bosan hidup ke?!!
Nenek bodoh..!!!!,.selepas mat rempit itu habis menyumpah,
nenek tersebut cuma menjawab . "kau tu yang bodoh. Langgar aku yang tua ni pun tak kena...!!!"
Cerita 2
Seorang pemuda datang berjumpa seorang Ustaz untuk meminta nasihat.....

Pemuda : "Ustaz.. Kenapa susah sangat saya hendak bertemu jodoh saya? sampai sekarang saya belum pernah ada kekasih...
"Ustaz : "Perempuan yang macammana menjadi idaman kamu?"
Pemuda : "Saya mahukan seorang gadis yang putih, cantik, tinggi, pintar,penyayang dan menyintai saya sepenuh hati... paling kurang pun macam Misha Omar ker..."
Ustaz : "Ohhh ... kalau begitu kamu harus melaksanakan petua '3B. 'B'yang pertama adalah 'BERUSAHA'... apakah kamu sudah banyak berusaha?"
Pemuda : "Susah terlalu banyak Ustaz... sudah merata tempat saya pergi untuk mendapat seorang gadis"
Ustaz : "Kalau begitu kamu kena laksanakan 'B' yang kedua, iaitu 'BERDOA'
Pemuda : "Sudah setiap kali saya berdoa selepas selesai sembahyang...

Ustaz : "Nampaknya kamu sangat perlu melaksanakan "B" yang ketiga."Pemuda : "Apa itu
Ustaz! ?"Ustaz : "BERCERMIN!"
Sayonara...:)

Wednesday, April 15, 2009

Negro yang Haus

Al kisah, Seorang negro di Afrika sana sedang kehausan nak mati akibat tak de air kat padang pasir. Sedang die mencari air, terjumpe la die dengan jin padang pasir.Jin tu cakap...

"AKU akan tunaikan tiga permintaan kau, oleh sebab kau dah nak K.O, aku akan tunaikannye pada kehidupan engkau yang lain"

Negro tu pun cakap..."Pertama, aku nak jadi putih. Kedua, aku nak sentiasa kene air supaya sejuk dan tak dahaga. Ketiga, aku nak tengok punggung wanita tanpa mereka sedar"

Negro tu pun mati dengan tenang nye. Pada kehidupan lain, Negro tu jadi...............


mangkuk tandas wanita.....

Tuesday, April 14, 2009

Biarlah Rahsia

Pernah kah kau bermimpi seketika
Berada di tempatku
Membayangkan pahit manis berlalu
Entah siapa yang tahu
Mungkin nanti kau merasakan
Berdepan gengan kata menyesakkakn
Takkan tugumu kebal
Tiada pertimbangan
Meheningan malam membangunkan
Kepayahan jiwa meluahkan
Andai kau jujur memahami
Tiada ku menjauhi
Dan kisahku yang masih panjang
Menambah berat yang memandang
Lantas kau pendam
Ku putuskan biarlah rahsia
Semakin aku hidup dalam cinta
Tiada kuasa mampu menghalangnya
Hentikan kata-kata
Bertulangkan dusta
Pernahkah kau bermimpi seketika
Berada ditempatku....

huhuhu...

TOLONG........

Tolong aku blog ku hancur ku pun xtauk pa jd ngn blog ku...
sedih ati ku...pa hai jd kedak tuk...huhuhu...nak nama tangan jelap ilak..
lalu jd kedak ya...huhuhu...

Sayonara....

Tuesday, April 7, 2009

Jauh di mata dekat di hati

Salam..

pa kabar semua urg tek? ku sihat jak..:)

buat teman ku si Q's...SELAMAT BERTUNANG.
dan buat si K' s.. SELAMAT PENGANTIN BARU.. maaf ku xpt pergi hari majlis kau..
Semoga kalian berbahagia ke akhir hayat...aminnn..


jauh di mata dekat dihati...emmm..buat yang teristimewa..walaupun ktk jauh dimata..p wajah ktk tetap di hati..hati ini telah ktk miliki..terima kasih cinta...aku mendoakan kebahagiaan milik kita bersama..
CINTA...hadir tanpa dipaksa..perasaan sayang tetap bertaut..CINTA menguatkan hati dalam perjuangan..menghidupkan penghargaan..hargailah CINTA..

Thursday, April 2, 2009

tag from NAGAPERANG...

1. What is your name : AR_LONG
2. A four Letter Word : eima...tah pa2 jak...:)
3. A boy's Name :
ADEQ
4. A girl's Name : ANGAH
5. An occupation : BERFIKIR
6. A color : BLUE
7. Something you'll wear: BAJU KURUNG
9. A food : AYAM MASAK MERAH

10. Something found in the bathroom: PERALATAN MANDI..
11. A place : KUCHING
12. A reason for being late
:JUMPA KAWAN
13. Something you'd shout : LAYAN JAK..:)

14. A movie title : LURVE
15. Something you drink: DAPAT
MENGHILANGKAN HAUS
16. A musical group : PA OWH...
17. An animal : MY LURVE TEDDY
18. A street name : INDIA STREET
19. A type of car : VIVA PUN OK..
20. The title of a song : KETULUSAN HATI

my lurve

Friends Myspace Comments
MyNiceSpace.com

so sweet..:)


HELLO..salam semua..

adakah ku menyepikan dirik...aku pun xtauk..

jd budak baik dah kali..hahahha...

pa dak dik umurku pun dah bertambah..so apt nak nakal2 g..heheee

buat teman ku kerol antasha...kamek masih di ctuk setia ngn semua blogger...

harap2 ktk sihat jak...jgn bersedih....mek nak hadiah kan teddy bear tuk khas untuk ktk...

harap ktk suka..:)..
buat my lurve TEDDY...i MISS u...

Sunday, March 29, 2009

Telekom Punya Pasal....

Ini cerita pasal seorang pemuda yang baru membuka satu pejabat baru. Al-maklumlah loan baru lulus kat bank dan hati meluap luap nak bukak business. Tak tahu lah business apa, nanti aku tanya..!!

Pejabat dia tu tak laaa banyak sangat barangan pejabat yang diisinya. Ada laa 3 biji meja dan kerusi tiap satu. Almarinya, stationerynya la, tong sampahnya la, dan yang patut patut kena isi kat pejabat dan especially talipon…!!

Dia ni boss kat pejabat tu. Selepas mengemas bilik pejabat, dia pun releks laaa kat dalam opis dia tu. Ye laaa boss lah katakan?!! Mula lah berangan tu berangan ni…!! Tiba-tiba pintu pejabat diketuk dari luar. Ah!!. Mesti pelanggan datang ni. Lalu disuruhnya orang yang mengetuk pintu tu masuk. Masa tu jugak dia angkat talipon dan ceritalah projek besar, juta2x. (Yo deh nunjuk tek nak.)

Pura-pura kat depan orang yang datang tadi. Orang yang datang tadi hanya duduk diam tak kata apa apa. Bila dah puas cakap sampailah masa dia letak talipon tu lalu dia pon kata kat pelanggan yang masuk tadi, Errr!… maaflah, sibuk sikit. Maklumlah projek tu projek ni tak boleh nak biar. Kena arrange appointment dengan client.

So, boleh saya bantu??

Dengan selamba pelanggan itu kata…

“Err…encik…saya ni dari Syarikat Telekom… datang nak sambung talian talipon…!!”

Thursday, March 26, 2009

HAKIKAT PERKAHWINAN....

Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari
hakikat pernikahan , hakikat yang seperti apakah yang
paling membahagiakan ? cuba kita lihat ... dan manakah
pilihan kita ???


-> Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka
pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur
tidak memuaskan .
-> Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka
pasangan bakal bubar jika bangkrup .
-> Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN,
pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka
kerepot atau badan jadi gendut .
-> Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka
pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan
tidak dapat memberi anak .
-> Jika hakikat pernikahan adalah ! kerana KEPERIBADIAN,
pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya .
-> Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati
manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada
hal-hal yang lebih baik , lagipula manusia yang
dicintai pasti MATI / PERGI.
-> Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada
ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI
HIDUP kepada makhlukNYA . Dan ALLAH mencintai hambaNYA
melebihi seorang ibu mencintai bayinya . Maka tak ada
alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah
tangga kecuali jika
pasangan mendurhakai ALLAH.

Thursday, March 19, 2009

PETUA MENCUCI HATI

salam...

Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati.. Oleh itu, dibawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati, diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.
1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan: "Ya Allah, jadikan hatiku bersih."
2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100X sebelum tidur. Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa di- ampunkan, otak tenang,murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.
3. Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.
4. Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi... Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.
5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.
6. Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. Katakan lah: "Aku sebenarnya......(perkara yang elok2 belaka).
7. Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata. Katakan didalam hati: "Ya Allah, cuci otak aku, cuci hatiku. Esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif." Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya - CUBALAH!!).
8. Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa, terhindar dari melakukan perkara2 kejahatan.
9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila2 masa).
10. Kekalkan wuduk.
11. Bersedekah.
12. Belanja orang makan.
13. Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat (was2, tidak pasti halal atau tidak).
14. Berkawan dengan ulama.
15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).
16. Pesan pada orang, jadi baik.
17. Menjaga pancaindera (mata, telinga, mulut... dsb). Jangan dengar orang mengumpat.
selamat beramal..
wassalam..

Wednesday, March 11, 2009

9 Tanda Pastikan Si Dia Suami Orang

1..Apabila berbual dgn anda, matanya x memandang wajah anda kerna takut pembohongan nya dikesan.

2..Ketik sedng berjalan-jalan dgn anda, matanya liar memerhati sekeliling kerana dia khuatir terserempak dgn rakan isterinya atau saudara mara.

3..Sukar untuk menghubungi telefon bimbitnya kerna sering tdk dpt di hubungi..

4..Jarang mengajak anda makan di tempat terbuka dan makan di tempat yang sulit dan tersembunyi..

5..Sama sekali tidak akan mengajar anda datg ke rumahnya untuk bertemu dgn kedua org tuanya..

6..dalam keretanya ada tanda kehadiran budak kecil spt patung , selipar,puting ataupun tompok berbau susu di kusyen kereta...

7..Apbila bersembang tentang wanita, pengetahuan nya luar biasa kerna dia pernah tinggal serumah, sebilik dan sekatil dgn wanita..

8..Perutnya buncit atau boroi kerna makan dan minum nya di jaga oleh isteri yang baik dan setia di rumah..

9..Apabila telefon bimbitnya berbunyi, dia akan pergi ke tempat yang agak jauh dari anda untuk menjawabnya atau jika di dalam kereta dia akan membiarkan telefon berbunyi tanpa menjawab nya selepas melihat nombor yang terpapar kerna yang menelefon ialah isterinya...



sekadar renungan untk semua.. jd berhati2 lah memilih pasangan..:)

Tuesday, March 3, 2009

bersyukur lah..

Subahanallah....

indah nya kebesaran Tuhan yn maha Esa...
tuk gambar gerhana yng terjadi tahun 2008. betapa tuhan itu maha berkuasa..
kita harus bersyukur dgn nikmat Allah swt..
Ingatlah yang hidup pasti akan kembali..dunia hanya tempat persinggahan..

bangun pagi, bukan bererti pasti, blh tidur kembali pada malamnya...
mungkin kita akan tertidur...untuk selamanya di siang hari...

tidur malam, bukan bererti pasti boleh bangun di pagi hari...
mungkin akan tidir buat selamanya...


justeru persiapkan diri, dgn bekalan yng secukupnya...
buat kehidupan sebenar selepas kematian...









unik...

kiut x?...
tuk mek pun pin tudung n sepit rambut teddy bear...
antara mek pun koleksi teddy bear...
mek pun xtauk kenak mek gilo ilak ngn teddy bear..
mun nak d pikir2..xwak da hasil nak..
p tuk lah ku pun minat..asal da teddy jak..
nak induk ati jak bah..saja suka2..:)..
mesti ktk urg da teman busuk pakai tido nak..
tuk lah teman tido ku..lamak wak dah ku jemur nye tauk..
blh tahan wak wangi nye...hhehee...so nice...

kehilangan

salam....

buat khairul antasha...:).
kehilangn memang satu keperitan...
dan merangkap banyak maksud..
aku pernah kehilangn insan yg amat ku sayang...
kerna kehilangn mengajar manusia erti kesabaran dalam hidup...
kita harus tabah menghadapinya..

sayonara...

Wednesday, February 25, 2009

NILAILAH PERSONALITI KAMU...

Personaliti Dan Binatang Dedah Rahsia Diri

Kamu mahu tahu personaliti kamu dan juga teman-teman? Apa kata kamu semaktarikh lahir dan haiwan yang menjadi penaung kamu.

Januari 01-09 ~ Anjing Jun 21-24 ~ Monyet

Januari 10-24 ~ Tikus Jun 25-30 ~ Kucing

Januari 25-31 ~ Singa Jul 01-09 ~ Tikus

Februari 01-05 ~ Kucing Julai 10-15 ~ Anjing

Februari 06-14 ~ Merpati Julai 16-26 ~ Merpati

Februari 15-21 ~ Kura-kura Julai 27-31 ~ Kucing

Februari 22-28 ~ Harimau Ogas 01-15 `Monyet
bintang

Ogos 16-25 ~ Tikus Mac 01-12 ~ Monyet

Ogos 26-31 ~ Kura-kura Mac 13-15 ~ Singa

September 01-14 ~ Merpati Mac 16-23 ~ Tikus

September 15-27 ~ Kucing Mac 24-31 ~ Kucing

September 28-30 ~ Anjing April 01-03 ~ Anjing
Oktober 01-15 ~ Monyet April 04-14 ~ Harimau Bintang

Oktober 16-27 ~ Kura-kura April 15-26 ~ Tikus

Oktober 28-31 ~ Harimau Bintang April 27-30 ~ Kura-kura
November 01-16 ~ Singa Mei 01-13 ~ Monyet


November 17-30 ~ Kucing Mei 14-21 ~ Merpati
Disember 01-16 ~ Anjing Mei 22-31 ~ Singa

Disember 17-25 ~ Monyet Jun 01-03 ~ Tikus

Disember 26-31 ~ Merpati Jun 04-14 ~ Kura-kura

Jun 15-20 ~ Anjing

Anjing:
Kamu memang seorang yang setia dan manis orangnya. Kesetian kamu memangtidak boleh disangkal lagi. kejujuran dan keikhlasan adalah kekuatan kamu,malahan di dalam kerjaya kamu memang boleh dipercayai. Kamu adalah orangyang sederhana dan sering bersikap rendah diri.Kamu bukan orang yang akanmencari masalah dan sukakan suasana yang damai.Kualiti itulah yangmenjadikan teman-teman suka berada di sisi kamu. Cita rasa kamu di dalam fesyen juga diakui baik dan kamu akan mudah terasa malu dan sedihs ekiranya alamari pakaianmu tidak lengkap dengan pakaian yang fesyen. Biarpun kamu tidak mempunyai teman yang ramai tetapiteman-teman yang bersama dengan kamu memang mempunyai kualiti yang baik.

Tikus:
Kamu ini memang penuh dengan muslihat! Namun, sikap itulah yang menjadikankamu nampak bijak dan menjadikan wajah kamu comel dan mudah menarikperhatian orang disekelilingmu. Ramai yang suka berkawan dengan kamukerana sikap kamu yang memang mengundang keseronokan kepada orang lain.Memang kamu sering dijemput untuk memeriahkan majlis dan ramai yang menyukai kehadiran kamu, tetapi kamu begitu sensitif orangnya dan itu menjadikan orang sekelilingmu berhati-hati untuk berbicara dengan kamu.sekiranya ada yang berani menggunakan perkataan kasar, memang mereka kemarahan kamu di tahap maksimum! Kamu perlu bijak mengawal emosi kamu kerana teman-teman juga manusia yang tidak lepas dari melakukan kesilapan.

Singa:
Begitu kontra dengan spesies kamu, rupanya kamu ini memang pendamai orangnya. Kamu tidak suka terlibat dengan pertengkaran atau pergaduhan.Kamu begitu sukakan aktiviti luar rumah dan tidak gemar melepak tidaktentu arah tujuan. Memang dilahirkan untuk menjadi ketua dan memberikan arahan kepada orang lain dengan cara yang paling disenangi. Kamu memang suka menyayangi dan disayangi orang lain. Namun, kamu memang mudah dipermainkan oleh orang lain, jadi berhati-hati.

Kucing:
Kamu memang penyayang, disayangi namun kadang-kala begitu pemalu. Kamusukakan keadaan yang senyap dan damai. Di dalam kehidupan, kamu sukamempelajari tentang perkara baru dan sentiasa melakukan setiap sesuatudengan bersungguh-sungguh. Di dalam situasi normal, kamu memang nampaktenang tetapi apabila kamu dicabar, serta merta kamu mudah mengamuk!Mereka yang bernaung dibawah kucing memang bijak bergaya. Orangsekelilingmu sering menjadikan kamu sebagai idola di dalam berpakaian.Kamu bijak bersosial tetapi hanya bercakap dengan orang kamu kenali. Kamumemang begitu berhati-hati memilih teman.

Kura-kura:
Kamu semakin hampir dengan kesempurnaan dan begitu baik hati. Kebaikankamu akan sentiasa dikenang orang sekeliling kamu. Kamu sukakan kedamaian,sekiranya teman-teman ada menyakiti hati kamu, kamu tidak akan cuba menyakitkan hati mereka pula. Kerana ini, kamu memang disayangi dandisenangi teman-teman. Kamu juga tidak suka cakap belakang dan orangsekelilingmu begitu senang dengan cara kamu melayan mereka. Kamu sentiasaakan memberi kasih sayang dan tidak pernah mengharapkan balasan. Pemurahjuga adalah sikap kamu dan kamu sentiasa melihat kehidupan sebagai latihanpraktikal.

Merpati:
Kamu adalah simbol sikap yang sentiasa riang. Apa saja yang kamu lakukan,kamu akan enjoy setiap detiknya. Kahadiran kamu menjadikan teman-temanserta orang sekeliling begitu riang dan senang dengan sikap kamu. Kamuadalah ketua di dalam kumpulan teman-teman dan bijak memujuk dan menghiburkan hati orang yang sedang gundah-gulana. Hipokrasi adalah sifatyang paling kamu benci dan orang yang sebegini memang kamu tolak tepi. Didalam pekerjaan, kamu memang teratur dan sistematik. Namun, awas! Kamumudah jatuh cinta!

Harimau Bintang:
Kamu seorang yang misteri. Kamu boleh berhadapan dengan tekanan dengan tenangnya. Kamu juga boleh menghadapi setiap senario yang menguji kesabaran tanpa perlu mengamuk untuk melepaskan geram. Kadang-kala, kamuini kejam orangnya. Hmmm...kamu suka bergosip tetapi hanya bersama dengan teman-teman yang kamu percayai sahaja. Mereka yang bernaung di bawahharimau bintang adalah begitu teratur dan kemas orangnya. Tetapi, apa yangtidak tahan dengan sikap kamu yang mahu setiap sesuatu mengikut cara kamu.Sikap itulah yang menjadikan kamu senang hilang kawan. Namun, apabilateman-teman menghadapi masalah, kamu adalah orang pertama yang mereka cari.

Monyet:
Tidak sabar dan begitu hiperaktif! Kamu mahu segala-galanya dilakukan dengan pantas. Namun, kamu memang sederhana orangnya dan begitu sukaapabila ramai yang memberikan perhatian kepada kamu. Kamu bijak berhadapandengan masalah dan tidak mahu terlibat dengan sebarang kontroversi. Setiaplangkah dan keputusan, kamu akan berfikir sebelum melakukannya. Kamu mempunyai kata hati yang kuat dan itulah yang menjadi penyelemat kepadakamu. Jangan tidak tahu, mereka yang bernaung di bawah monyet memang begitu bijak mencari wang dan begitu pandai mengatur kewangannya. Kamu memang akan berjaya di dalam perniagaan

Monday, February 23, 2009

selamat kembali...

salam semua.....


mari kita urg ucapkan selamat kembali ngn bg kerol onggon kita tuk...

hehee...pa bila su ijam kita ya mdh ku yg bg kerol kita tuk dah close nyo pun blog.. kecewa wak lah ku tek...ku ? pahal nye close..xbestlah owh...huhuhuuuuu....


mun ktk urg nak tauk ku berminat nak bukak blog sb taga keunikan blog sdak tuk tek lah.. mcm blog dak bg kerol, audio dan blog yg lain2 yo....sb yolah ku mdh ku da kecewa kit mun si bg kerol kita tuk close blog...mun da masalh sekali pun jgn close ktk pun blog owh....lak hilang seri dan keunikan mek urg pun blog lak...sunyi lah...hehehhehe...p memng kenyataan lah...sebb ku selalu gelik ati baca blog ktk ko...so pikir bena2...mun ktk bukak balit ktk pun blog xdalah ktk bulak ngn sidak yo pun..anggaplah permintaan urg ramai...spt yg su ijam kita polah...hehehhe... yalah kwn sejati...(muji indah ko..) hehehe..


WELCOME BACK.......
Sayonara.......



sekom semua...

pagi tuk tek ku da nerimak email dr kawan ku..mcm xcyk da wak..p ku gelik ilak2 taga lah..
email ya berbunyi mcm tuk....

Biskut berbentuk bayi drpd serbuk almond! Alamak! Betapa miripnya! Adakah anda sanggup menggitnya!!!

tagalah ktk org pun...ku g xsanngup nak taga pa tah g makan..p baby yo kiut wak ko.. hehehehhe....


sayonara.....

seKadar reNUngan...

salam semua....
sekadar renungan semua...

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah kuku anda.

THE TRUTH

Jangan ada niat simpan kuku panjang, walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia jugabukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak. Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala


PERCAYALAH

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang . Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah

INFO

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli.Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.Nasihat Nabi Muhammad Saw.. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw.. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari:

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari:
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara- mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat kita pahala.

Thursday, February 19, 2009

DoRemon DatANG..hehehhehe


salam semua...


marek nak da lah kawan kita tuk tek mintak gmbar doremon ngn mek..jd ari tuk mek nak brik pa yg ktk mintak ya MeR ah....heheheh...tuk doremon ktk dah datang... oi ktk org AMirFx da doremon...mun ktk urg perlu bantuan pdh ndn amer ok...heehe...lak mek kol ktk MER ah mun da bantuan....pa jaklah sio....


deremon tuk khas untuk aMerfX...xda copy2 ok...


sayonara.......

Wednesday, February 18, 2009

hahhahha...cian...

sekom...semua...
cian bg onggon kta yo...
maukk teddy bear wak...
dah tua2 pun mauk wak..tuk lah mek berik ngn ktk ok.. tuk bear mek brik untuk semua urg lah trmasuk ngn bg onngon kta tuk .. adil kit.. simpan bait2 ok..hehehhe..boh nangis g ktk urg ah..:),,payah nak bujuk urg tua nangis ko.. bis duit ku lak ke bak g kedai.. hahhaha...pa jaklah sio ko...

sayonara.......

teddy bear khas untuk white tulip


dah g boh nagis...hodoh lak muka ya..lak kembang mata lak..:)


tuk teddy bear mek hadiah buat ktk sempena ari kekasih yg lepas lok ok..hehehhee..
sayonara.....


Tuesday, February 17, 2009

teddy bear khas buat khairul antasha

tuk bear mek tuju khas untuk khairul antasha. mauk x.. heheehhee...siap da bantal busuk g bear tuk ko..:)..best li jak. simpan bait2 ah, lak lepas lak heee...ok


sayonara....

my lurve teddy


kiut x? tuk adalah kawan kesayangn ku..teman tido lah...hehehhe..
ku tuk antu teddy bear..berani ktk org...:) xdalah...ku suka ngn teddy bear. entahlah ku pun xtauk..kwn serumah ku mdh, umur dah tua p msh mcm biak.. semua brg nak dbeli mesti da teddy.. 2 3 ari lepas ku beli kelip rmbut da kartoon tuk wak.. hehhehe.. dah minat.. ni gayo nak...:) asl bukan bapak bear jak ngagak ku dah lah..
sayonara.........

Monday, February 16, 2009

Insan yang ku sayang


Salam ukhwah buat semua org...:)
Sama kan....boh heran..hehehe..tuk adalah adik yg mek sayang ilak. Sb nye byk persamaan ngn mek.. hehehe..twin katakan..byk org tanyak best kah da twin? mestilah best. banyak perkara yg kita blh kongsi. Nye lah teman mek time suka dan duka. Bak kata pepatah air dicincang x kan putus nak..cewah...
mcm nie nak bezakan..entah mek pun xtauk..mek taga da perbezaan pun..hehehee..pa jak lah..ktk org tagalah dirik pun. bezakan...............................:)

Monday, February 9, 2009

sEMuA tENtanG kIta
sEmalam AdalAH keNAngaN
hAri InI AdaLAH kENYataAn
eSok AdalAH kEMungKInaN