Thursday, April 23, 2009

Rama-rama Dan Wanita...



Lihatlah rama-rama, ia cantik. Apabila pandangan kita dihiasi rama-rama, kita menjadi suka dan ceria. Hampir semua orang akan tersenyum melihat rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Seindah mana pun bunga tanpa rama-rama mahu hinggap di situ, tentu ada sesuatu yang tidak kena.



Cubalah tangkap dan pegang rama-rama itu dengan sayapnya. Lihat apa yang melekat di jari anda,warna dan corak rama-rama itu telah berpindah ke jari-jari anda. Kemudian lepaskan kembali, ia terbang tapi lebih terbuai oleh angin. Siapa pun yang akan menangkapnya kembali tidak tertarik padanya lagi. Harganya telah tiada untuk dikagumi, disimpan mahukan diawetkan.
Rama-rama ibarat wanita. Ia indah untuk dipegang tetapi nilainya cepat turun setiap kali ada tangan- tangan yang tidak wajar hinggap pada tubuhnya. Memang fizikalnya tiada apa-apa yang kurang, tapi harga diri dan maruah telah mula tercemar. Begitulah wanita. Ia bagaikan rama-rama yang terbang membawa corak-corak indah, apabila corak-corak itu telah pudar ia tidak dipedulikan lagi. Harga rama-rama terletak pada warna dan coraknya; harga wanita terletak pada apakah tubuhnya masih tulen tatkala dia didampingi oleh suaminya.
Rama-rama terpaksa berjuang untuk memulakan hidupnya. Dia terpaksa membebaskan diri daripada kepompong. Bukan mudah untuk keluar daripada kepompong yang mengikat itu. Sedangkan sepanjang berada di dalam kepompong tiada siapa pedulikannya, malah tatkala bergelar ulat ia lebih dibenci.
Sulitnya untuk akhirnya bergelar rama-rama. Terpaksa melalui kitaran dan evolusi bentuk. Daripada sesuatu yang menjijikan akhirnya bertukar menjadi sesuatu yang amat menyenangkan. Rama-rama adalah contoh terbaik wanita untuk sedar betapa bernilainya kehidupan mereka. Sewaktu anda dipuja, usah terlalu mabuk sebaliknya kenang-kenang kehidupan serba susah sebelum itu. Sewaktu anda digoda, dihambat dan dirayu usah terlalu mudah menyerah sebab ingatlah mereka yang bersusah payah memastikan anda dapat bangkit sebagai manusia sempurna hari ini. Anda tidak muncul sendiri, sebaliknya anda adalah lambang pengorbanan ibu bapa.
Usah jadi rama-rama yang di dalam bingkai gambar, indah dipandang tetapi diri sendiri menanggung beban. Hiduplah dengan bebas dan terjemahkan kebebasan itu kepada nilai-nilai murni yang perlu dipertahankan. Hak anda ialah memelihara kehormatan. Selama mana anda memelihara kehormatan dan maruah diri anda berada pada terbaik, sebaik sahaja anda tidak peduli kepada siapa maruah itu hendak diberikan, anda sudah kehilangan masa depan. postman-butterfly Kalaulah rama-rama tahu dia cantik dan sentiasa memukau penglihatan manusia, dia tentu tidak mudah-mudah terbang ke sana sini. Sebab setiap kali ia mengibarkan sayapnya, ia sentiasa terdedah pada bahaya. Namun rama-rama tidak pernah tahu dia itu indah dan sentiasa menjadi sasaran manusia. Jika anda tidak pernah tahu kewanitaan anda itu adalah sasaran terpenting sang penceroboh, anda ibarat rama-rama yang tidak sedar diintai bahaya.
Mahalkan harga diri anda. Semakin sukar anda dimiliki semakin mahal nilai anda di sisi lelaki. Lelaki perosak hanya inginkan kuasa memiliki tetapi tidak mahu setia apalagi memelihara dan melindungi anda. Usah terperangkap ke dalam tangan yang hanya akan meleraikan warna-warna anda. Setelah warna- warna itu hilang anda dibiarkan. Jadilah wanita angun yang punya nilai dan maruah diri, anda akan lebih dihormati. Nilai anda bukan terletak pada berapa ramai lelaki yang ingin memiliki anda tetapi berapa ramai yang benar-benar sanggup menyintai anda. Cinta itu terjemahan pada kasih sayang dan belaian sayang penuh ikhlas. Selama mana anda belum menemuinya anggaplah diri anda masih berhak terbang bebas bagaikan sang rama-rama.
Jadilah rama-rama yang mengindahkan alam, jadilah wanita yang membanggakan semua orang.

Wednesday, April 22, 2009

Nak Jawab Tag Khairul Antasha Lok...


1. APAKAH NAMA BLOG ANDA DAN KENAPA ANDA MEMILIH NAMA ITU?

aR_Long...kerana aku anak yg sulung..dah adik2 ku nunggah ku kak Long..


2. APAKAH LINK BLOG ANDA SEKARANG DAN BAGAIMANA BOLEH TIMBUL IDEA UNTUK MENAMAKANNYA SEPERTI ITU?

-http://eimasyafienaz.blogspot.com...kenak ku mkai nama tuk..ha tuk ku madah..eima tuk nama ku pun...syafienaz tuk ku pun xtauk..nama yg saja ku tambah2 jak..hehhehe


3. APAKAH ‘METHOD’ PENULISAN DALAM BLOG ANDA?

apa2 jak...asal member suka baca...:)..p ekot angin ku wak..


4. PERNAH TERASA NAK HAPUSKAN BLOG ANDA? SEBABNYA?

xterpikir pun...entahlah..


5. APAKAH PENDAPAT ANDA MENGENAI BLOG KEPADA PEMILIK BLOG YANG TAG ANDA INI?

seorang yang baik..:)banyk ber rahsia...:)


6. SENARAIKAN 5 ORANG YANG AKAN ANDA TAG:

1. white tulip

2. razak

3. su ijam

4. khairul onggon

5.+shazsha90+

Sunday, April 19, 2009

Bila Waktu Telah Berakhir



http://www.youtube.com/watch?v=Row45JVFKsA









bagaimana kau merasa bangga


akan dunia yg sementara


bagaimanakah bila semua hilang dan pergi


meninggalkan dirimu





bagaimanakah bila saatnya


waktu terhenti tak kau sadari


masikah ada jalan bagimu untuk kembali


mengulangkan masa lalu





dunia dipenuhi dengan hiasan


semua dan segala yg ada akan


kembali padaNya





bila waktu tlah memanggil


teman sejati hanyalah amal


bila waktu telah terhenti


teman sejati tingallah sepi




Thursday, April 16, 2009

Tauladan...

Cerita 1
Lebih kurang pukul 1.00 pagi pada malam minggu,ada la sorang mat rempit ni sedang menguji motor 125Z nya. Bunyi motornya punya la bising...
Dengan gaya ala-ala Wazi Hamid. Ketika sedang menguji kelajuan motornya, tiba-tiba ada seorang nenek yg tua sedang melintas jalan. Kerana terkejut, dia terus membrek motornya mendadak...
Nenek itu selamat, tidak dilanggar. Mat rempit sudah tidak dapat menahan kemarahannya, terus dimakinya nenek tersebut.
"Dasar nenek tua bangka, tak sekolah ke?, lintas jalan tidak tengok kiri dan kanan. Kalau kena langgar, macam mana?.sudah bosan hidup ke?!!
Nenek bodoh..!!!!,.selepas mat rempit itu habis menyumpah,
nenek tersebut cuma menjawab . "kau tu yang bodoh. Langgar aku yang tua ni pun tak kena...!!!"
Cerita 2
Seorang pemuda datang berjumpa seorang Ustaz untuk meminta nasihat.....

Pemuda : "Ustaz.. Kenapa susah sangat saya hendak bertemu jodoh saya? sampai sekarang saya belum pernah ada kekasih...
"Ustaz : "Perempuan yang macammana menjadi idaman kamu?"
Pemuda : "Saya mahukan seorang gadis yang putih, cantik, tinggi, pintar,penyayang dan menyintai saya sepenuh hati... paling kurang pun macam Misha Omar ker..."
Ustaz : "Ohhh ... kalau begitu kamu harus melaksanakan petua '3B. 'B'yang pertama adalah 'BERUSAHA'... apakah kamu sudah banyak berusaha?"
Pemuda : "Susah terlalu banyak Ustaz... sudah merata tempat saya pergi untuk mendapat seorang gadis"
Ustaz : "Kalau begitu kamu kena laksanakan 'B' yang kedua, iaitu 'BERDOA'
Pemuda : "Sudah setiap kali saya berdoa selepas selesai sembahyang...

Ustaz : "Nampaknya kamu sangat perlu melaksanakan "B" yang ketiga."Pemuda : "Apa itu
Ustaz! ?"Ustaz : "BERCERMIN!"
Sayonara...:)

Wednesday, April 15, 2009

Negro yang Haus

Al kisah, Seorang negro di Afrika sana sedang kehausan nak mati akibat tak de air kat padang pasir. Sedang die mencari air, terjumpe la die dengan jin padang pasir.Jin tu cakap...

"AKU akan tunaikan tiga permintaan kau, oleh sebab kau dah nak K.O, aku akan tunaikannye pada kehidupan engkau yang lain"

Negro tu pun cakap..."Pertama, aku nak jadi putih. Kedua, aku nak sentiasa kene air supaya sejuk dan tak dahaga. Ketiga, aku nak tengok punggung wanita tanpa mereka sedar"

Negro tu pun mati dengan tenang nye. Pada kehidupan lain, Negro tu jadi...............


mangkuk tandas wanita.....

Tuesday, April 14, 2009

Biarlah Rahsia

Pernah kah kau bermimpi seketika
Berada di tempatku
Membayangkan pahit manis berlalu
Entah siapa yang tahu
Mungkin nanti kau merasakan
Berdepan gengan kata menyesakkakn
Takkan tugumu kebal
Tiada pertimbangan
Meheningan malam membangunkan
Kepayahan jiwa meluahkan
Andai kau jujur memahami
Tiada ku menjauhi
Dan kisahku yang masih panjang
Menambah berat yang memandang
Lantas kau pendam
Ku putuskan biarlah rahsia
Semakin aku hidup dalam cinta
Tiada kuasa mampu menghalangnya
Hentikan kata-kata
Bertulangkan dusta
Pernahkah kau bermimpi seketika
Berada ditempatku....

huhuhu...

TOLONG........

Tolong aku blog ku hancur ku pun xtauk pa jd ngn blog ku...
sedih ati ku...pa hai jd kedak tuk...huhuhu...nak nama tangan jelap ilak..
lalu jd kedak ya...huhuhu...

Sayonara....

Tuesday, April 7, 2009

Jauh di mata dekat di hati

Salam..

pa kabar semua urg tek? ku sihat jak..:)

buat teman ku si Q's...SELAMAT BERTUNANG.
dan buat si K' s.. SELAMAT PENGANTIN BARU.. maaf ku xpt pergi hari majlis kau..
Semoga kalian berbahagia ke akhir hayat...aminnn..


jauh di mata dekat dihati...emmm..buat yang teristimewa..walaupun ktk jauh dimata..p wajah ktk tetap di hati..hati ini telah ktk miliki..terima kasih cinta...aku mendoakan kebahagiaan milik kita bersama..
CINTA...hadir tanpa dipaksa..perasaan sayang tetap bertaut..CINTA menguatkan hati dalam perjuangan..menghidupkan penghargaan..hargailah CINTA..

Thursday, April 2, 2009

tag from NAGAPERANG...

1. What is your name : AR_LONG
2. A four Letter Word : eima...tah pa2 jak...:)
3. A boy's Name :
ADEQ
4. A girl's Name : ANGAH
5. An occupation : BERFIKIR
6. A color : BLUE
7. Something you'll wear: BAJU KURUNG
9. A food : AYAM MASAK MERAH

10. Something found in the bathroom: PERALATAN MANDI..
11. A place : KUCHING
12. A reason for being late
:JUMPA KAWAN
13. Something you'd shout : LAYAN JAK..:)

14. A movie title : LURVE
15. Something you drink: DAPAT
MENGHILANGKAN HAUS
16. A musical group : PA OWH...
17. An animal : MY LURVE TEDDY
18. A street name : INDIA STREET
19. A type of car : VIVA PUN OK..
20. The title of a song : KETULUSAN HATI

my lurve

Friends Myspace Comments
MyNiceSpace.com

so sweet..:)


HELLO..salam semua..

adakah ku menyepikan dirik...aku pun xtauk..

jd budak baik dah kali..hahahha...

pa dak dik umurku pun dah bertambah..so apt nak nakal2 g..heheee

buat teman ku kerol antasha...kamek masih di ctuk setia ngn semua blogger...

harap2 ktk sihat jak...jgn bersedih....mek nak hadiah kan teddy bear tuk khas untuk ktk...

harap ktk suka..:)..
buat my lurve TEDDY...i MISS u...